“ממשבר לצמיחה – בונים חוסן לעתיד”

מעל 250 מהנדסי ואדריכלי ערים מכל רחבי הארץ השתתפו בכנס השנתי באילת בהובלת מהנדסת המועצה האזורית מטה יהודה האדריכלית מיכל נאור ורניק


בסוף אפריל התקיים באילת הכנס השנתי של איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים בישראל, בהשתתפות למעלה מ-250 אנשי מקצוע מכל רחבי הארץ. הכנס, שנערך לאחר שבשנה שעברה התקיים בצפון, עמד השנה בסימן התמודדות עם אתגרי התקופה והמעבר ממשבר לצמיחה.

את הכנס הובילו השנה במשותף כיו"ר הכנס מהנדסת המועצה האזורית מטה יהודה האדר' מיכל נאור ורניק, יחד עם אדר' ליטל שלף דורי, מהנדסת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור. לאחר כחצי שנה של עבודת הכנה אינטנסיבית ובניית תוכן מקצועי מקיף, יצא הכנס לדרך והציג תוכנית עשירה, מגוונת ורלוונטית לאתגרי השעה.

השנתיים וחצי האחרונות, וביתר שאת התקופה האחרונה, הציבו אתגרים חסרי תקדים בפני הרשויות המקומיות והמרחב הציבורי בישראל. אירועי המלחמה והמשברים הובילו לפגיעה בתשתיות, בקהילות ובמרקם החיים, והדגישו את תפקידם המרכזי של מהנדסי ואדריכלי הערים לא רק בהתמודדות עם המשבר, אלא גם בהובלת תהליכי השיקום והצמיחה.

נושא הכנס השנה, “ממשבר לצמיחה: בונים חוסן לעתיד”, ביטא תפיסה מקצועית עדכנית הרואה בתכנון ובבנייה כלי מרכזי בשיקום קהילות ובהבטחת עתיד בטוח ויציב יותר. במסגרת זו, עסקו מושבי הכנס במגוון רחב של נושאים, בהם שינויים תכופים בחוק התכנון והבנייה, שיקום לאחר אסונות בארץ ובעולם, התחדשות עירונית וכפרית, קיימות ואקלים, ואתגרים כלכליים.

במושב הפתיחה הונחה פאנל מקצועי בנושא עדכונים וחידושים בחוק התכנון והבנייה, בהשתתפות נציגי מרכז השלטון המקומי, המגזר הפרטי ומינהל התכנון. פאנלים נוספים עסקו בשיקום יישובים שנפגעו בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה האחרונה, תוך הצגת דוגמאות מהשטח.

כחלק מהדגש על המרחב הכפרי, הוקדש מושב מיוחד לנושא התחדשות גרעין הכפר, שכלל הרצאה מקצועית של פרופ' אדר' אירית צרף והצגת מודלים להתחדשות במושב, בקיבוץ ובכפר ערבי. במסגרת הפאנל הוצגו גם תפיסות תכנון עדכניות ותוכניות חדשות המיושמות במועצות האזוריות.

לראשונה, התקיימה במסגרת הכנס גם תערוכת אמנות ייחודית של מהנדסי ואדריכלי ערים, בה הציגו שבעה אנשי מקצוע עבודות יצירה אישיות. את התערוכה אצרה אדר' מירב נחום שניר, מהנדסת העיר הוד השרון, והיא שיקפה את הרבדים היצירתיים שמאחורי העשייה המקצועית היומיומית.

הכנס הופק בשיתוף הנהלת האיגוד ומרכז השלטון המקומי, ובסיוע צוותים מקצועיים רבים שלקחו חלק בתכנון והפקת המושבים והפאנלים.

יו"ר הכנס ומהנדסת המועצה האזורית מטה יהודה מסרה:
"בתקופה של חוסר ודאות ומשברים מתמשכים, התפקיד שלנו כמהנדסים וכאדריכלים מקבל משמעות עמוקה במיוחד. אנחנו לא רק משקמים תשתיות אנחנו שותפים בבניית חוסן קהילתי. הכנס הזה הוא עדות לעוצמה של הקהילה המקצועית שלנו וליכולת שלנו ללמוד, לשתף ולבנות יחד עתיד טוב יותר."

עוד הוסיפה:
"
הכנס השנתי הוא הזדמנות ייחודית לעצור לרגע, להתבונן, ללמוד מניסיונם של אחרים ולגבש תפיסות מקצועיות שינחו אותנו בשנים הבאות. דווקא בימים מורכבים אלו, החיבור האנושי והמקצועי הוא המפתח ליכולת שלנו להוביל את המרחב הישראלי ממשבר לצמיחה אמיתית ומקיימת."

במהלך הכנס הודו המארגנים לכלל המשתתפים, אשר מצאו את הזמן להתנתק מעבודתם האינטנסיבית ברשויות ולהגיע, לצד חיזוק לעובדים שנשארו בעורף לטפל במצבי חירום.

הכנס נחתם בתחושת שליחות משותפת – להמשיך לפעול יחד, לשקם, לבנות ולחזק את המרחב הישראלי, מתוך ראייה ארוכת טווח ואחריות ציבורית.