גאווה מקומית על במה ארצית: ענבר שמר ממטה יהודה זכתה בפרס שר החינוך לנוער פעיל ומצטיין


בטקס חגיגי ומרגש שהתקיים ב־29.4, הוענק פרס שר החינוך לנוער פעיל ומצטיין ע״ש אלעד ריבן ל־12 תלמידים ותלמידות מכל רחבי הארץ, שנבחרו בזכות עשייתם יוצאת הדופן ותרומתם המשמעותית לחברה. הטקס נערך בברכת נשיא המדינה ושר החינוך, ובנוכחות מנכ״ל משרד החינוך, מאיר שמעוני.

את המחוז ההתיישבותי ייצגה בגאווה ענבר שמר, תלמידת תיכון עין כרם שבמועצה האזורית מטה יהודה, מקיבוץ צובה. שמר, בלטה בפעילותה הערכית, הרגישה והמתמשכת למען קהילות הזקוקות לחיזוק ותמיכה. ענבר פעלה למען משפחות החטופים:

בשמרטפייה של משפחות החטופים בבית אריאלה, הנמצא בסמוך לכיכר החטופים. בזמן שבני משפחות החטופים המבוגרים עמדו על הבמה או השתתפו בעצרת, הפכתי לחלק מצוות של מתנדבות ומתנדבים, ששמר על ילדי המשפחות, וסיפק להן את היכולת להתפנות למאבקן מבלי לדאוג לילדיהן הצעירים.

במהלך שנתיים הגיעה לשמרטפייה שבוע אחר שבוע, קשרה קשרים עמוקים עם רבים מילדי משפחות החטופים. העובדה שהייתי הצעירה ביותר בצוות, חיברה אותי בצורה טבעית לצעירים שבילדים. "אין בי מספיק מילים כדי לתאר כמה אהבה יש בי כלפיהם, וכמה משמעותיים כל אחת ואחד מהם בשבילי. עברנו כל כך הרבה יחד, וחווינו רכבת הרים רגשית – מלאה בבכי, צחוק, התרגשות, עצב – מה לא? הייתי בהלוויות של חטופים שחזרו בארון, והלב שלי התפוצץ משמחה כשראיתי איך הילדים מתמלאים באושר והתרגשות לקראת חזרה של חטופים חיים. אלה חוויות שלא אשכח לעולם".

ההתנדבות זו דרשה הרבה כוחות פיזיים ונפשיים, אבל תחושת המשמעות והשליחות שקיבלתי הייתה כל מה שאי פעם הייתי צריכה בחזרה. אני חושבת שקיבלתי מהילדים לא פחות מאשר שהם קיבלו ממני, והם שמרו עלי לא פחות משאני שמרתי עליהם.

יחד עם האהבה האינסופית שיש בי כלפי המשפחות, חשוב לי לציין את צוות המתנדבות והמתנדבים, שביחד הפעלנו את השמרטפייה – צוות שמורכב מאנשים מדהימים. כל אחת ואחד מהם לימדו אותי משהו חדש על החיים, ועל צורתה הטהורה ביותר של אנושיות. בלי קשר לעובדה שחלק מהצוות היו פסיכולוגיות ואנשי חינוך, אני חושבת שלא הייתה קבוצה של אנשים שיכלה להיות שם בשביל הילדים בצורה טובה יותר. ההוויה של הצוות התאפיינה בהמון חום, אהבה, קבלה והכלה, והדבר הזה השתקף גם בצורה שבה חוו הילדים את השמרטפייה: מרחב מוגן, שבו הם יכולים לחזור ולהיות "סתם ילדים רגילים" ולא ילדים של משפחות החטופים.

ההתנדבות בתנועת המחנות העולים: ענבר משתפת שחינוך הוא הדרך הטובה ביותר להשפיע על העולם, מאמינה בכוח שלו יותר מכל דבר אחר. להיות מדריכה כרוך בהרבה דוגמה אישית, מתארת שאוהבת את היכולת שלנו לבנות חיבורים ולשנות את העולם לטובה יחד, והמטרה העליונה כתור מדריכה היא שהחניכים יהיו בראש ובראשונה אנשים. זה גם המסר המרכזי בהדרכה. ההדרכה מספקת תחושה קבועה של משמעות ויכולת להשפיע על "מוחות צעירים".

סיפורים קטנים מתוך ההתנדבות: ענבר הובילה עם החניכים "פרויקט מגבירים את האור", זה פרויקט לקראת חנוכה החניכים בכיתה ט' ונמצאים בשלב ההכנה להדרכה הם בחרו ללכת לחלק סופגניות לחיילים ואני כל כך גאה בהם על הבחירה הזאת. זו השנה הראשונה בה הם מודרכים לאחר שנים שהתנועה הייתה פחות נוכחת בקיבוץ שלי, ואני רואה את התהליך המדהים שהם עוברים כקבוצה במסגרת הזו.

בנוסף ענבר מתנדבת  בטקסי בית הספר ובקיבוץ: ההתנדבות בטקסי בית הספר ובקיבוץ הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהדרך ענבר משתפת שהשתתפות עוזרת לעבד מעבדת כמו טקסי יום הזיכרון, יום השואה, ה-7.10, פתיחת שנה, סיום שנה.ענבר רואה בכך זכות  גדולה למסגרות

ארז אמבר ראש מנהל חינוך "אני שמח על הזכות שענבר שמר נבחרה על עשייתה. בעשייתה החברתית ענבר מייצגת את תלמידות ותלמידי מטה יהודה שמובילים ברמה הארצית במעורבות חברתית ועשייה למען הקהילה והמדינה בכל בתי הספר שלנו!
יש לנו נערות ונערים נהדרים ונמשיך לעודד את העשייה וחיזוק הסולידריות החברתית".

 

*קרדיט צילום- אדרית פלג, רכזת מעורבות חברתית תיכון עין כרם