מטה יהודה ממחזרת יותר
שדרוג מרכזי המיחזור ביישובי ותחרות תושבים מחזקים תרבות סביבתית בקהילה
מועצה אזורית מטה יהודה ממשיכה להעמיק את המהפכה הסביבתית ביישוביה: בחודשים האחרונים הושלם שדרוג של עשרות מרכזי מיחזור ברחבי המועצה, לצד השקת תחרות קהילתית המעודדת משפחות ויישובים לקחת חלק פעיל בהפרדת פסולת ומיחזור.
הפרויקט, המתקיים בסיוע המשרד להגנת הסביבה, נועד להפוך את מרכזי המיחזור לנגישים, מזמינים ויעילים יותר, כחלק ממאמץ רחב להגדיל את היקפי הפרדת הפסולת במקור ולצמצם את כמות הפסולת המועברת להטמנה. במסגרת המהלך התחייב המשרד להגנת הסביבה לשדרג 57 מרכזי מיחזור ולהקים מרכז חדש נוסף, שיוקם בגבעות עדן. נכון להיום הושלם שדרוג ב־39 יישובים ברחבי מטה יהודה..
בכל אחד ממרכזי המיחזור ששודרגו הותקנו גדרות חדשות, שילוט הסברתי ברור ועמוד תאורה סולארית, במטרה לשפר את חוויית השימוש ולהפוך את פעולת המיחזור לחלק טבעי משגרת החיים. המרכזים כוללים מספר זרמי פסולת: אריזות (פח כתום), זכוכית (פח סגול), נייר (פח כחול), קרטוניה ופסולת אלקטרונית, ומאפשרים לתושבים להפריד פסולת בצורה פשוטה ונוחה.
היקף ההשקעה בפרויקט עומד על למעלה מ־300 אלף ש״ח, כאשר המשרד להגנת הסביבה התחייב להחזיר כ־90% מעלויות השדרוג וההקמה. גובה ההשקעה בכל מרכז משתנה בהתאם לאורך הגדר ולצרכים היישוביים.
לצד שדרוג התשתיות, הושם דגש משמעותי גם על חינוך, הסברה ורתימת הקהילה. במהלך החודשים האחרונים פורסמו מסרים סביבתיים במדיה המקומית, התקיימה פגישה עם נציגי ועדי היישובים להצגת הפרויקט, וקודמו פעילויות הסברה במוסדות החינוך. בנוסף, צולם סרטון הסברה בהשתתפות ראש המועצה הקורא לתושבים לקחת אחריות על הפסולת ולהפרידה למיחזור.
בחודש נובמבר האחרון התקיימה תחרות קהילתית להמצאת סלוגן שילווה את קמפיין ההסברה. לתחרות נרשמו 27 משפחות שהגישו כ־106 הצעות יצירתיות. הסלוגן הזוכה:
“כחול, סגול, ירוק, כתום – לכל פסולת יש מקום” נבחר מתוך ההצעות ונכתב על ידי מיכל מור מקיבוץ נחשון, והוא מלווה כיום את פעילות ההסברה במועצה.
בינואר 2026 עלתה שלב נוסף המעורבות הקהילתית, עם השקת תחרות תיעוד מיחזור בין משפחות ויישובים. במסגרת התחרות מתבקשים התושבים לתעד את פעולות המיחזור שלהם, והיישובים המובילים יזכו בפרס קהילתי. התחרות נועדה לחזק תחושת אחריות משותפת ולהפוך את המיחזור לפעולה קהילתית מגבשת ולא רק סביבתית. התחרות מתקיימת עד סוף פברואר 2026 והתושבים מוזמנים להשתתף!
בין היישובים שבהם הושלם שדרוג מרכזי המיחזור ניתן למצוא, בין היתר, את: אורה, בית זית, בית מאיר, בר גיורא, כפר אוריה, מחסיה, נווה אילן, נווה מיכאל, נחשון, קריית ענבים, נתיב הל״ה, צלפון, נווה שלום, מוצא עילית, מבוא בית״ר, לוזית, עגור, נחושה, מסילת ציון, טל שחר, גפן, צרעה, תירוש ורבים נוספים, בסך הכול 39 יישובים ברחבי המועצה
במועצה מדגישים כי שילוב בין תשתיות מתקדמות, הסברה וחיזוק המעורבות הקהילתית הוא המפתח להצלחת המהלך: יצירת מרכזי מיחזור אסתטיים ומתוחזקים מחזקת את אמון הציבור במערך המיחזור, מעודדת שינוי הרגלים יומיומיים ותורמת לקידום תרבות של קיימות וצריכה אחראית במרחב המקומי.