שיעור בדמוקרטיה: השבוע שבו תלמידי תיכון "הרטוב" למדו לנהל מחלוקת
שבוע הדמוקרטיה בתיכון "הרטוב" במטה יהודה הוציא את התלמידים מהשגרה והפגיש אותם עם השאלות הכי בוערות בחברה הישראלית. ממילואימניקים שנלחמים יחד למרות פערים אידיאולוגיים, ועד לפאנלים סוערים בחדר המורים, זה היה שבוע של הקשבה, לא רק של דיבורים.
איך נראית דמוקרטיה בפעולה? בתיכון "הרטוב" החליטו שהדרך הטובה ביותר ללמוד על דמוקרטיה היא פשוט ליישם אותה. במהלך שבוע גדוש במפגשים ושיח, התלמידים לא רק האזינו להרצאות, אלא לקחו חלק פעיל בעיצוב דמותו של בית הספר: לאורך ימי הפעילות, התלמידים הם אלו שבחרו והגדירו את הערכים המובילים שיהוו את המצפן המוסרי של קהילת "הרטוב" מכאן והלאה.
היום נפתח בעשר דקות של שיח דמוקרטי פתוח בכל הכיתות. המהלך הזה חלחל לכל המקצועות, מתוך הבנה שדמוקרטיה היא לא רק נושא לבגרות, אלא דרך חיים שרלוונטית לכל תחום.
הכוח של השבוע הזה היה בגיוון הבלתי מתפשר שלו. מצד אחד, דמויות תקשורתיות ופוליטיות כמו רזי ברקאי או מתן כהנא שהביאו את המבט הפרלמנטרי והתקשורתי; ומצד שני, סיפורים אישיים מטלטלים כמו זה של רפי בן שטרית, לשעבר ראש עיריית בית שאן, שחיבר בין אובדן אישי לשליחות ציבורית.
אחד מרגעי השיא נרשם דווקא ב"פאנל מורים" יוצא דופן, שבו הצוות החינוכי עצמו הדגים לתלמידים איך מנהלים מחלוקת בצורה מכבדת. המורים, בעלי השקפות עולם שונות, דנו בסוגיית השבת במרחב הציבורי, והוכיחו שגם כשהדעות מנוגדות, השיח יכול להישאר קרוב ומלמד.
המסר המרכזי שעבר לאורך כל הפעילויות היה היכולת לגשר על פערים. המפגש עם זוגות המילואימניקים מ'צמד ברזל' המחיש לתלמידים שבשטח, תחת אש ובצל המלחמה, החברות והמטרה המשותפת חזקות מכל ויכוח פוליטי. התלמידים זכו לפגוש מנהיגות מקומית מקרוב: ראש המועצה, אבישי כהן, הגיע לשוחח עמם על חשיבות המעורבות האזרחית, ואסנת ורטמן ברוכים, סגנית ראש המועצה לשעבר ונציגת היישוב טל שחר במליאה, שיתפה בתובנות על מנהיגות יישובית ומקומית. לצד אלו, נחשפו התלמידים ליזמות חברתית דרך רון גרליץ ורננה מאיר כהן, כשהמכנה המשותף לכולם נותר ברור: אחריות אישית והיכולת להשפיע על המציאות.
ראש המועצה האזורית מטה יהודה, אבישי כהן, אמר: ''שבוע הדמוקרטיה בתיכון הרטוב הוא דוגמה לחינוך שמביט למציאות בעיניים, מחזק את הזהות והערכים ומפתח תלמידות ותלמידים מעורבים, חושבים ואכפתיים. זו הדרך שלנו להצמיח דור שמכבד ריבוי קולות, יודע לנהל מחלוקת ולבנות חברה טובה וחזקה יותר.''
השבוע נחתם בטון קצת אחר, הופעה של המוזיקאי (והמורה לאזרחות) יובל מנדלסון, ששילב שירים ושיח והזכיר לכולם שדמוקרטיה יכולה להיות גם חיה, בועטת ומרתקת.
ראש מינהל החינוך ארז אמבר: "העצמת ערכי הפלורליזם, הסובלנות, הכרעת הרוב והשיוון המהותי, הינה בין המשימות החשובות של מערכת החינוך במדינת ישראל. אני שמח שבמוסדות החינוך במטה יהודה הדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים ומתוך אומץ לדבר על הדברים, להזמין לקשבה עמוקה, לשיח ופיתוח ראייה ביקורתית. הנחת היסוד שלנו היא שאנו מצמיחים את הדור שיוביל את מדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן שיח מעין זה הוא חשוב ביותר."
במועצה האזורית מטה יהודה מציינים כי שבוע הדמוקרטיה הוא חלק מתהליך חינוכי מתמשך, שמטרתו לחזק את תחושת השייכות והאחריות של התלמידים, ולהעניק להם כלים להיות אזרחים פעילים ומעורבים בחברה הישראלית.