שבוע הדמוקרטיה בתיכון משלב-דרור: חינוך לערכים, זהות וריבוי קולות
מפגשים עם אנשי רוח ותרבות, שיעורי עומק, דיונים אקטואליים ותערוכת תלמידים הפכו את השבוע לשיא חינוכי המחבר בין יהדות, דמוקרטיה ומעורבות חברתית
תיכון משלב-דרור במועצה האזורית מטה יהודה סיכם השבוע את ''שבוע הדמוקרטיה'' שבוע לימודי רב־שכבתי ובין־תחומי, שהתקיים כחלק מהטמעת ''מודל המכינה'' והערכים של חינוך ממלכתי־עברי במדינה יהודית ודמוקרטית. לאורך השבוע הובילו צוותי החינוך והתלמידים תהליך משמעותי של בירור זהויות, הקשבה לריבוי קולות והתמודדות עם מציאות חברתית מורכבת.
במהלך השבוע השתתפו תלמידות ותלמידים במפגשים מעשירים עם דוברים ואנשי מקצוע, לצד פעילות חינוכית מתמשכת בכיתות. בתחילת השבוע התקיים מפגש עם בן לב קדש מארגון ''המגדלור'', שעסק בזהות חילונית במרחב הציבורי ובשאלה כיצד ניתן להגדיר חילוניות יהודית באופן חיובי, לצד האתגרים הכרוכים בכך.
בהמשך נערכה סדנת אמן עם המאייר והאמן זאב אנגלמאייר, שעסקה בקשר שבין אמנות לאקטיביזם חברתי, ובכוח של יצירה ככלי לביטוי אישי וחברתי. במקביל התקיימו בכל שכבות הגיל שיעורי חינוך שהתמקדו בערכים דמוקרטיים מרכזיים, בהם שוויון וחירות, ובכל בוקר נערכו דיונים בנושאים אקטואליים סביב התנגשות בין זכויות אדם שונות.
את השבוע חתמה הרצאה של אלעד מלכא, שעסקה במתח וביופי שבחיים במדינה יהודית ודמוקרטית, והזמינה את התלמידים לחשיבה עמוקה על זהות, שייכות ואחריות אזרחית.
בחטיבת הביניים הודגש גם ממד ההובלה התלמידית: תלמידים בוגרים העבירו שיעורים על מושגי יסוד בדמוקרטיה, התקיימו הרצאות בנושא גזענות במגרשי כדורגל בהתאם לבקשת התלמידים, ומועצת התלמידים יצרה תערוכת דמוקרטיה שסיכמה את התהליך בדרך יצירתית ומעוררת מחשבה.
ראש מינהל החינוך ארז אמבר:
העצמת ערכי הפלורליזם, הסובלנות, הכרעת הרוב והשיוון המהותי, הינה בין המשימות החשובות של מערכת החינוך במדינת ישראל.
אני שמח שבמוסדות החינוך במטה יהודה הדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים ומתוך אומץ לדבר על הדברים, להזמין לקשבה עמוקה, לשיח ופיתוח ראייה ביקורתית.
הנחת היסוד שלנו היא שאנו מצמיחים את הדור שיוביל את מדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן שיח מעין זה הוא חשוב ביותר.
ראש המועצה האזורית מטה יהודה, אבישי כהן, אמר:
''שבוע הדמוקרטיה בתיכון משלב-דרור הוא דוגמה לחינוך שמביט למציאות בעיניים, מחזק את הזהות והערכים ומפתח תלמידות ותלמידים מעורבים, חושבים ואכפתיים. זו הדרך שלנו להצמיח דור שמכבד ריבוי קולות, יודע לנהל מחלוקת ולבנות חברה טובה וחזקה יותר.''
במועצה האזורית מטה יהודה מציינים כי שבוע הדמוקרטיה הוא חלק מתהליך חינוכי מתמשך, שמטרתו לחזק את תחושת השייכות והאחריות של התלמידים, ולהעניק להם כלים להיות אזרחים פעילים ומעורבים בחברה הישראלית.

