בית המשפט העליון: המדינה תידרש לערוך תסקיר השפעה על הסביבה בפרויקט ההפרדה המפלסית בצומת אורה


בדיון שהתקיים אתמול (23.12.2025) בבית המשפט העליון, בפני הרכב השופטים דפנה ברק־ארז, אלכס שטיין ויחיאל כשר, בערר שהגישה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, נקבע בהסכמה ובהמלצת בית המשפט כי התוצאה האופרטיבית של פסק הדין במחוזי תישאר על כנה, בעוד שהנימוקים המשפטיים יבוטלו.

משמעות ההחלטה היא כי המדינה מחויבת לערוך תסקיר השפעה על הסביבה לפרויקט ההפרדה המפלסית בצומת אורה, בהתאם למתווה שנקבע בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, בראשות עו״ד שמרית גולן. מדובר בהליך מהותי הכולל תיקונים משמעותיים, אפשרות להגשת התנגדויות בשלב מאוחר יותר וקיום הליך תכנוני מלא ומסודר.

המשיבים בערר היו המועצה האזורית מטה יהודה והוועדה המקומית מטה יהודה, יחד עם החברה להגנת הטבע וארגון ״תנו לחיות לחיות״, באמצעות עורכי הדין יוסי חביליו, רון חביליו ותמי קסטל, וכן עיריית ירושלים.

יצוין כי ההליך כולו החל בערר שהגישה המועצה האזורית מטה יהודה על החלטת הוועדה המחוזית, עבר דרך ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, וכעת הגיע להכרעה בבית המשפט העליון.

המועצה האזורית מטה יהודה רואה בהחלטה זו חיזוק לעקרונות של תכנון אחראי, שקול ומאוזן, הלוקח בחשבון שיקולים סביבתיים, תחבורתיים וציבוריים, ותמשיך לפעול להגנה על איכות החיים והסביבה במרחב המועצתי.