מסע של תודה, זיכרון וחיזוק קשרי הידידות

משלחת מועצה אזורית מטה יהודה חזרה מביקור קצר בערים התאומות וירצבורג ונומברכט בגרמניה


לאחר כשנתיים ללא משלחות בשל מלחמת "חרבות ברזל" משלחת רשמית ומצומצמת ממטה יהודה ביקרה בשבוע שעבר חמישה ימים במחוז וירצבורג ובעיירת נומברכט, להעמקת השותפות ולהצגת סיפורם של תושבי מטה יהודה בזמן המלחמה. זהו הביקור הרשמי הראשון של מטה יהודה מזה כשנתיים, לאחר תקופה קשה של מלחמת "חרבות ברזל", שבמהלכה לא יצאו משלחות קשרי חוץ מהמועצה.


ראש המועצה אבישי כהן, ביקש שהמשלחת שתצא תורכב מנציגי המועצה, תושבים שהסיפור של השבעה באוקטובר נגע בהם באופן אישי וכך היה.

בראש המשלחת אפרת שלף-טובול סגנית ראש המועצה, רוני עירון, מנהלת מחלקת תיירות, חקלאות וקשרי חוץ, סא״ל (מיל׳) יונתן בהט, תושב נס הרים, שנפצע קשה במהלך הלחימה בעזה ורקארדה (ריקי) לוק, תושבת שריגים, ילידת גרמניה ואמה של שני ניקול לוק ז"ל, שנרצחה בפסטיבל נובה.

ראש המועצה, אבישי כהן, אמר:
"המשלחת הזו היא הרבה מעבר לביקור רשמי. היא ביטוי לקשר עמוק ואמיתי שנבנה לאורך שנים. זה מסע של זיכרון, אבל גם של תקווה." מטה יהודה. מודה ליונתן וריקי על הנכונות לצאת ולשתף בסיפורים שלהם. המשלחת ותושבי מטה יהודה זכו לחיבוק חם מהערים התאומות שלנו, והחיבור הזה ממשיך לבנות גשרים של אנושיות בזמן שהעולם כל כך מפולג.

מטרות הביקור היו: חיזוק שיתופי הפעולה בתחומי החברה, התיירות, החינוך והתרבות; העמקת ההיכרות עם הנהגת מחוז וירצבורג ועיירת נומברכט; הבעת תודה רשמית על התמיכה העקבית בישראל ובמטה יהודה מאז 7 באוקטובר 2023; והצגת נקודת מבט אישית של חברי המשלחת על תקופת המלחמה, בפני קהילות יהודיות וגרמניות.

במהלך הביקור נפגשה המשלחת עם ראש מחוז וירצבורג, ד"ר תומאס אברת׳ (Dr. Thomas  Eberth),   קיימה סיורים מקצועיים במוקדי חינוך, בריאות ורווחה וכן ביקרה במוסדות יהודיים ובהם בית הכנסת ומרכז התרבות היהודית ב־Veitshöchheim,   מרכז "שלום אירופה" ומרכז יוהנה שטאל.

ד"ר תומאס אברת׳, ראש מחוז וירצבורג, אמר:
"הקשר עם מטה יהודה הוא חלק מהזהות המשותפת שלנו. דווקא בתקופה של סערות פוליטיות ואיומים גלובליים, חשוב להצהיר בקול ברור: אנחנו עומדים לצד ישראל. התמיכה שלנו אינה סמלית היא ערכית, עמוקה, ונובעת מאחריות היסטורית ומחויבות לחברות אמת."

בעיירת נומברכט השתתפה המשלחת בסיורים בקהילות המקומיות Waldbröl ו־Ruppicheroth, נפגשה עם ראש העיר החדש, מר תומאס Hellbusch, ולקחה חלק בטקס זיכרון רשמי ומרגש לזכרה של שני לוק ז״ל שנרצחה בפסטיבל הנובה ב- 7 באוקטובר 2023. בטקס השתתפו נציגי הנהגה מקומית, אנשי ציבור ותושבים רבים.

לאורך הביקור העבירה ריקי לוק מספר הרצאות מרגשות בגרמנית לקהילות יהודיות ולציבור הרחב, ובהן סיפרה על בתה שני ז"ל, על האור שהביאה לעולם, ועל הטרגדיה האישית והלאומית של 7 באוקטובר. בנוסף סיפרה על התמיכה שקיבלה מהמועצה ואגף הרווחה כאשר ליוותה את משפחתה מורן טובי עובדת סוציאלית באגף הרווחה.  יונתן בהט שיתף את סיפור פציעתו הקשה במהלך הלחימה בעזה, את תהליך השיקום הארוך שעבר, ואת נקודת המבט שלו על החוסן האישי והקהילתי במטה יהודה.

המשלחת נפגשה גם עם נציגת הקהילה היהודית בנומברכט, מריון, שבשנתיים האחרונות הגיעה לישראל, ביקרה באתר פסטיבל נובה וביישובי העוטף, והשתתפה באירועי הזדהות עם משפחות החטופים והנרצחים. מריון נשאה שלטים ויוזמות הזדהות גם בגרמניה, והייתה שותפה פעילה לחיזוק הקשר עם מטה יהודה.


מריון, נציגת הקהילה היהודית בנומברכט, אמרה:
"המפגש עם משלחת מטה יהודה הוא לא רק מחווה של ידידות הוא הכרח. אחרי שביקרתי בישראל, בנובה וביישובי העוטף, הרגשתי חובה להמשיך ולספר כאן את הסיפור הישראלי. הנוכחות שלכם בגרמניה נותנת תקווה לקהילות היהודיות, מזכירה לנו שלא לוותר על קשר בין־קהילתי, ושאסור לקול של 7 באוקטובר להידחק לשוליים."

במהלך הביקור קיימה המשלחת טקס זיכרון קצר ומרגש, שבו הוזכרו 19 חללי מטה יהודה שנפלו במלחמת חרבות ברזל, 7 האזרחים תושבי המועצה שנרצחו, וכן שני החטופים החיים ששבו מעזה. הטקס התקיים בנוכחות נציגי הרשויות המקומיות ובני קהילות בגרמניה, והיווה רגע של חיבור עמוק בין הקהילות סביב הזיכרון, הכאב והתקווה.

במהלך המלחמה ביטאו מחוז וירצבורג ונומברכט תמיכה פומבית ובלתי מתפשרת בישראל ובמועצה האזורית מטה יהודה, בין היתר באמצעות פרסומים רשמיים, הנפת דגלי מדינת ישראל ודגל מועצה אזורית מטה יהודה על מבני הממשל, והצהרות תמיכה למרות ביקורת ציבורית מקומית בחלק מהמדינות. המשלחת הביעה בפני המארחים תודה עמוקה על עמידתם האיתנה לצד ישראל.

במהלך הביקור הרשמי ערכה המשלחת בתיאום עם דוברות המועצה ודוברות המחזות בגרמניה מספר ראיונות לתקשורת המקומית, בהם הציגו חבריה את סיפורם האישי ואת סיפורו של מטה יהודה בתקופת המלחמה. חברי המשלחת התראיינו לערוצי חדשות אזוריים, לעיתונות הכתובה ולתחנות רדיו מקומיות, ושיתפו את הציבור הגרמני בעומק האירועים של 7 באוקטובר, בהתמודדות הקהילתית ובקשרי הידידות שנבנו לאורך השנים. הראיונות זכו להתעניינות רבה בתקופה בה מדינת ישראל מתמודדת עם מורכבות ההסברה באירופה ובעולם כולו.

בסיכום המסע סיכמו הצדדים על שני פרויקטים עתידיים מרכזיים שברצונם לקדם:תכנית חילופי משלחות נוער סביב מוזיקה ותנועה, בהשתתפות בני נוער יהודים וגרמנים מהערים התאומות, ובחינת הקמת מרכז אמנות על שם שני ניקול לוק ז״ל, שיקדם יצירה, מוזיקה ואמנות כגשר בין קהילות.

סגנית ראש המועצה, אפרת שלף-טובול, אמרה:

"הגענו לגרמניה אחרי שנתיים קשות של מלחמה, כדי לומר תודה על התמיכה ולספר את הסיפור שלנו. גילינו קהילות שמחבקות את ישראל ואת מטה יהודה באומץ לב ובאהבה אמיתית. עמדנו יחד ישראלים וגרמנים והזכרנו את בני מטה יהודה שנפלו, את שבעת אזרחינו שנרצחו, ואת שני החטופים ששבו אלינו מעזה. זה היה רגע של כאב גדול, אבל גם של אחריות משותפת לזכור, לספר, ולהמשיך לבנות חיים של תקווה. המעמד הזה הזכיר לכולנו שהקשר בין קהילות נבחן דווקא ברגעים הקשים."

מנהלת מחלקת התיירות ואחראית קשרי החוץ, רוני עירון, הוסיפה:

"הקשרים עם וירצבורג ונומברכט הם לא טקסיים הם אנושיים. קשרי הידידות האמיצה, השותפות הפגישות, השיחות והעיניים הדומעות כששמעו את הסיפורים שלנו, הוכיחו עד כמה העומק של הקשר הזה חשוב דווקא עכשיו."

יונתן בהט אמר:

"לעמוד על הרגליים אחרי שבעה חודשי אשפוז, ולהיות כאן מול קהל גרמני ולספר את מה שעברנו – זו שליחות. הרגשתי שהסיפור שלי ושל הלוחמים מהשטח פוגש לבבות פתוחים באמת."

ריקי לוק סיכמה:

"דיברתי על שני, על החיים שלה לפני 7 באוקטובר ועל מה שנלקח מאתנו. אבל גם על האחריות שלנו להמשיך ליצור חיים, מוזיקה ואמנות. חשוב מאוד לפגוש ולדבר את הסיפור שלנו עם הדור הצעיר בגרמניה".

מועצה אזורית מטה יהודה תמשיך לקדם את קשרי החוץ עם מחוז וירצבורג ונומברכט, להרחיב שיתופי פעולה בתחומי החינוך, התרבות והתיירות, ולהביא את הסיפור הישראלי, האנושי ואת סיפורם של תושבי מטה יהודה גם מעבר לים.