מטה יהודה דלג >>
חג חנוכה שמח
גודל טקסט: שלום, אורח התחברות לאתר הרשמה לאתר
תוכן

"שנה של עשייה חינוכית פורייה"

פורסם באתר בתאריך: 06/07/2017

 

בשבוע שעבר הסתיימה שנת הלימודים תשע"ז ובמטה יהודה מסכמים בסיפוק את העשייה הפדגוגית והערכית בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים והתיכונים. ראש מינהל חינוך במועצה, ניב בר גיא, אומר כי "השנה החולפת הייתה מלאת אתגרים וסיפוק גם יחד. המשכנו להטמיע תכניות לימוד ייחודיות לכל התלמידים בגני הילדים ובבתי הספר ורשמנו הישגים טובים. זו ההזדמנות לומר תודה לכל צוותי הניהול וההוראה בבתי הספר ובגנים, לעובדי מינהל חינוך, לצוות אגף הרווחה ותכנית 'מועצה ללא אלימות', למשרד החינוך ולכל מי ששותף לעשייה במטה יהודה. זו הייתה שנה של עשייה חינוכית פורייה".


הגיל הרך

השנה פעלו 120 גני ילדים במושבים, בקיבוצים ובמגזר הערבי. מחלקת הגיל הרך בשיתוף גורמים נוספים הובילה תכניות רבות אשר נתנו מעטפת רחבה לצוותים ולילדי הגנים. בין התכניות הבולטות ניתן למנות את התכנית הלאומית לילדים בסיכון, תוכנית 'אור', 'דלת פתוחה' ותכנית איתור במעונות ובגנים.

תכנית 'בית ספר להורים' פעלה במספר ישובים בהובלה של השירות הפסיכולוגי ומנחת קבוצות הורים. בכל הקבוצות דיווחו ההורים על הצלחה ושביעות רצון מהתכנית שחיזקה את הקשר בינם לבין הגן.

תכנית 'מערך מסייע' נתנה מענה לאיתור וליווי ילדים עם צרכים מיוחדים, בהובלת מגוון רחב של אנשי מקצוע.

תכנית 'מועצה ללא אלימות' פעלה במישור ההדרכה לצוותים. כן התקיים קורס של התכנית 'ללמוד לחיות ביחד' אשר העניק לסייעות כלים ליצירת אקלים גן מיטבי והתמודדות עם בעיות התנהגות. בנוסף, הופעלו תכניות העשרה כגון תכנית 'קרב' בכל הגנים, בתחומים של ספורט, תיאטרון, מוסיקה, מחול, ארכיאולוגיה, אמנות וטבע.

לאור פניות רבות של קהילות הורים להרחיב ולקדם זרמי חינוך ייחודיים בגני הילדים בכדי לבטא השקפות עולם חינוכיות נוספות ייפתחו בשנה הבאה גנים ייחודיים ברוח האנתרופוסופית, גנים בעלי זיקה רחבה לטבע ולסביבה וגנים משלבים אשר יתנו מענה לחינוך הממלכתי דתי והממלכתי במשותף. מינהל החינוך ומשרד החינוך מסייעים לפתיחתם של גנים אלה באופן שישמר את המרקם העדין של מערך הגנים הקיימים.

 

בתי ספר יסודיים

מספר תכניות חינוכיות הביאו לידי ביטוי התמחות בתחומים שונים, תוך חיזוק מגמות של חדשנות ואוריינות. תכנית 'תעשיידע' בדגש על תעופה וחלל, מובילה לקידום הישגים ולמידה ולקידום פדגוגיה חדשנית במדעים, טכנולוגיה וחקר החלל. התכנית מעניקה לתלמידים הזדמנות לרכוש מיומנויות למידה וחקר לפיתוח חשיבה מדעית. התכנית מעודדת חוויה, סקרנות, התנסות באתגרים טכנולוגיים, גילוי עולמות חדשים ליזמות וחדשנות ויצירת תרבות של מצוינות אישית. תלמידי כיתות ו' מכל בתי הספר היסודיים במטה יהודה  התנסו בתהליכי החקר והגילוי. התלמידים העלו בעיות ואתגרים, דילמות מוסריות וערכיות, וסייעו במציאת פתרונות יצירתיים. כמו כן, התלמידים השתלבו בתכנית  'הממציא הצעיר לעתיד בחלל' של עמותת 'תעשיידע' שהתקיימה בשיתוף עם מינהל החינוך זו השנה הרביעית. 

בתכנית למדו המשתתפים  על האתגרים הניצבים בפני המהנדסים האמורים להנחית את החללית על הירח, הכירו את התנאים הפיזיקאליים הקיימים בחלל,  למדו  על  מוצרי התעשייה השונים הנמצאים בחלל  ואודות תחנת החלל הבינלאומית ונחשפו לתהליך  שעוברים המוצרים אשר מפותחים לשימוש בחלל.  בסיום התהליך הציעו התלמידים רעיונות מקוריים  אשר נותנים מענים לצרכיהם של האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית ופתרונות עבור אחד האתגרים העומדים בפני צוות הפיתוח של החללית הישראלית הראשונה לירח.

בתחום התרומה לקהילה פעלו מספר בתי ספר יסודיים בתכניות חברתיות וביצעו פרויקטים שונים לחיזוק הקשר עם הקהילה ולקירוב לבבות בין דור הסבים והסבתות לדור הנכדים. תכניות אלה זכו למשאבים מצד המועצה ומשרד החינוך וכן לתמיכה מצד התכנית של הרשות הלאומית לזהירות בדרכים. בנושא זה, זכה בית הספר 'הדסים' בפרס מחוז ירושלים במשרד החינוך על פעילותו במהלך השנים לקידום הבטיחות בדרכים.

ברוב בתי הספר היסודיים התקיימו השנה ימי קהילה ששילבו תרומה משמעותית של הורים שחשפו את מקום עבודתם או תחביביהם במסגרת תכניות העשרה, והיו שותפים לימים של מעורבות קהילתית חיובית, רתימת הון אנושי איכותי והרחבת האופקים של התלמידים.

מספר בתי ספר יסודיים במטה יהודה זכו במעמד של בתי ספר ירוקים ובתי ספר ירוקים מתמידים ובהם בית הספר 'השחר' ובית הספר 'אלון', אשר זכה בנוסף בפרס בנייה ירוקה.

תכנית נוספת שפעלה השנה בהצלחה רבה בבתי הספר היסודיים היא תכנית 'אפשר אחרת' הפועלת לחיזוק והעמקת הקשר בין קהילות לאומיות בחברה הישראלית. דגש הושם על חיבור בין צמדי בתי ספר יהודים וערבים ברשות וכן בשיתופי פעולה עם בתי ספר באבו גוש. בתכנית לקחו חלק בתי הספר 'הרטוב', 'השחר', 'אלון', 'עין הרים', 'נווה שלום', 'עין רפא-עין נקובה' ו'אבו גוש'.

בית הספר היסודי 'עין רפא-עין נקובה' קיבל את פרס החינוך הארצי לשנת תשע"ז במעמד שר החינוך נפתלי בנט, על המעשה החינוכי פדגוגי המתבצע בבית הספר בשנים האחרונות בניצוחה של המנהלת ראדה קזל.

בית הספר 'קרוב' המשיך לצמוח השנה וכיום מונה מעל 450 תלמידים. באופן חד פעמי נפתחו ארבע כיתות א', וניכרת ההצלחה בשילוב תלמידים דתיים וחילוניים והתוויית מודל חינוכי מוצלח שמושך גם אוכלוסיות מחוץ לאזור להשתלב במטה יהודה.

 

בתי הספר התיכונים

תלמידי תיכון 'אור' בצור הדסה רשמו עלייה בציוני מבחני המיצ"ב ובמדדים איכותיים וכמותיים של התפתחות בתי ספר. כמו כן, זכה  בית הספר בתחרות ארצית בנושא 'תורה, נביאים, כתובים', שנועדה לקרב את התלמידים למקצוע התנ"ך ולעודד למידה משמעותית. בנוסף, זכו תלמידי 'אור' בתחרות של המחוז לקידום הוראת האנגלית בנושא ירושלים. בוגרי מחזור א' רשמו 92% זכאות לבגרות.

תיכון 'הרטוב' ממשיך במסורת העשייה הענפה של קבוצת ה'נבחרת' לאחר פיתוח מודל לפיו תלמידי כיתות מצטיינים במתמטיקה חונכים במהלך ההפסקות תלמידים משכבות נמוכות יותר, ומקבלים הכרה על עשייה קבוצתית כחלק ממארג הציונים האישי.

ב'הרטוב' המשיכו לפתח השנה את מודל מסע י"ב הייחודי ומושג 'אחריות הלומד' בהפקת מסע בן חמישה ימים, מבוסס רציונל חברתי-ערכי שפותח בתהליך ארוך על ידי הנהגת תלמידים. התהליך הגיע לשיאו בארגון טיול שנתי על ידי התלמידים באופן עצמאי החל מהשגת האישורים הביטחוניים, אחריות בלעדית על המנהלות והדרכת הטיול בשטח.

בתיכון 'עין כרם' המשיכו בפיתוח יזמות חברתית כפי שהוצגה בכנס ה'ביאנלה' הארצי. בכנס שיקפו התלמידים את האחריות שלקחו על הקמת מיזמים קהילתיים-חברתיים ובהם עשייה למען קהילת הקשישים בקרית יובל ופורומים של פיתוח פעילות אקטיביסטית בקרב התלמידים. זאת, בנוסף להתמחות בנושאי למידה באמצעות פרויקטים (PBL). בית הספר הפיק זו השנה השישית ברציפות כנס ארצי של תלמידים למען תלמידים.

תיכון 'ברנקו וייס עין רפא-עין נקובה' המשיך גם השנה במגמת שיפור כשהזכאות לבגרות מתקרבת לראשונה לקו ה-50%. מעל לכל בלט בית הספר בפיתוח יוזמה ובניית תכנית של שירות לאומי בו תרמו 16 תלמידות ותלמידים מהכפרים שנה נוספת לקהילה, סייעו לבית הספר ולמוסדות ציבוריים ביישובים. במינהל החינוך מציינים כי בשנה הבאה עתידה הקבוצה לגדול ל-21 תלמידים שיתנדבו לשירות לאומי בשני הכפרים. במועצה מציינים לשבח את ניזאר דעקה, מנהל התיכון שהוביל את המהלך בשיתוף מתנדבים, רשת 'ברנקו וייס' והמועצה.

הישיבה התיכונית אמי"ת נחשון ממשיכה לעשות חייל בתחום הפדגוגיה ופתחה השנה שלוש תכניות בתחום 'חלוצי הערכה'. כך, בונים מורי בית הספר תכניות ייחודיות כתחליף לבגרויות באישור משרד החינוך. הישיבה ממשיכה לגדול ולהתפתח, ובשנה הבאה תיפתח לראשונה כיתת חינוך מיוחד. עם השנים, פותחת הישיבה את שעריה באופן משמעותי יותר לתלמידי מטה יהודה ומתאימה את התכנית הפדגוגית והערכית לגידול במספר התלמידים הלומדים בבית הספר.

 

פורום מנהלים

הפורום פעל השנה בהרכב של כ-30 מנהלים וסגנים ממטה יהודה ועסק בחדשנות חינוכית תוך קיום סיורים בקהילות חינוך ומאיצי חדשנות. במהלך השנה התקיימו כ-10 מפגשים בהם פגשו המשתתפים חדשנות פדגוגית מרחבי העולם, ועסקו בחידוד אתגרים פדגוגיים, ערכיים וקהילתיים הרלבנטיים למטה יהודה. לקראת סיום השנה מוקדו המאמצים לעיצוב ארבעה אתגרים ברשות שעלו מקרב המנהלים ובהם חיזוק אחריות הלומד בקרב כל קהילות החינוך, הכנסת 'החיים האמיתיים' וגיוון מרחבי הלימוד, ראייה  הוליסטית של  התלמידים ושיתוף  משאבי הקהילה והסביבה  בחינוך.

המתודה שנבחרה לקדם את האתגרים הינה מתודה של חממת האצת יזמיות שתנוהל במשותף ע"י מנהל חינוך, נציגי 'ערי חינוך', מנהלים וצוותי הנהלה המעוניינים לקדם אתגר פדגוגי, קהילתי וערכי.

 

גן דקל גבעת ישעיהו

	גן שושנים שריגים

	זהב בהדסים

	פרס חינוך 6

שפת האתר
מקריא כעת. ביטול הקראה אוטומטית
לחץ על המתג התחתון להפעלה או כיבוי של ההקראה הקולית פתיחת הגדרות הקראה קולית

קול הקראה:

סיוון גלעד

מהירות הקראה:

איטי רגיל מהיר

הפעלת הקראה במעבר טאב:

פעיל כבוי

הקראה אוטומטית בכניסה לעמוד:

פעיל כבוי